Aansluiting van de verschillende onderdelen in de stukken gebeurt op basis van een aantal eenvoudige principes
- tonale beantwoording (als thema begint met dominant wordt bij de transformatie naar de dominant een kwart gebruikt om te vermijden dat het antwoord in de secunde begint)
- tussen thema’s door kop-staart aansluiting, soms met codetta,
- vaak een octaaf bij begin van thema
- bij aansluiting op een thema met een maximum van een sext, op de kwint in het thema.
- aansluiting van stappen van episodes op de stappen van een melodielijn van het thema
Ontwikkeling
- Aansluiting door gebruik van motieven/onderdelen van thema (octaaf/kwint/kwart/secunde)
- Ontwikkeling door kwint-kwart-kwint-kwart (telkens stap van een secunde) transponaties met omkerend contrapunt en terug. (in 1 melodielijn of met omkeerbaar contrapunt)
- Door aansluiting van onderdelen (stukje thema) en aansluiting kop-staart
- Door episodes
- Octaven bij symmetrie
Episodes hebben een aantal varianten
- Twee keer een secunde stap (vaste stappen)
- Chromatische octaaf
- Overeenkomstig hoogste melodische lijn van gelaagd thema